Tydzień Edukacji Globalnej w naszej szkole

2024-11-25

W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej uczniowie naszej szkoły realizowali różne proekologiczne projekty. Tegoroczne hasło „DziałajMy dla PlaneTy” towarzyszyło nam podczas licznych aktywności. 

Tydzień Edukacji Globalnej 2024

Najmłodsi uczniowie zastanawiali się, co dzieje się kiedy w kranie nie ma wody. Poprzez filmy edukacyjne oraz karty pracy dowiedzieli się, że wiele osób na świecie ma utrudniony dostęp do czystej wody. Bazując na wiedzy dzieci oraz obejrzanych filmach, omówili sposoby pozyskiwania i oszczędzania wody.  Były też doświadczenia z wodą, które pokazały, co pływa a co tonie. Doświadczenia uświadomiły im, że brudna, zanieczyszczona woda i unoszący się na niej plastik jest zagrożeniem nie tylko dla człowieka, ale też dla zwierząt.  Uczniowie klasy drugiej wysłuchali bajki pt. „Jak Diego trafił na flagę Gwatemali”. Dzieci zainspirowane bajką rozmawiały na temat odwagi i rozwagi oraz wzięły udział w ćwiczeniu: „Odważny – Ostrożny”. Klasy trzecie omawiały tematykę związaną ze zmianami klimatycznymi. Obejrzane filmy edukacyjne i wykonane na tablicy interaktywnej zadania stały się inspiracją do stworzenia proekologicznego plakatu pt. „Nasza Planeta”. Również dzieci z grupy świetlicowej zastanawiały się jak mogą zadbać o planetę kolorując proekologiczne kolorowanki.

W klasach starszych uczniowie zrealizowali zadania dotyczące Globalnych Współzależności. Zapoznali się z pojęciami dotyczącymi edukacji globalnej oraz rozmawialio tym w jaki sposób jesteśmy powiązani ze światem podczas codziennych czynności. Szczegółowo omówili tematykę zmian klimatu, by zastanowić się jak działać na rzecz planety,  chronić środowisko naturalne oraz jak szukać pasji, które mogą uczynić  nasze życie lepszym.Uczniowie podjęli także temat migracji na świecie. Zastanawiali się jakie mogą być powody migracji oraz jakie towarzyszą temu emocje. Obejrzana animacja dotycząca omawianego zagadnienia pozwoliła rozszyfrować  hasło, które uświadomiło im jak ważne są nasze działania- „Końcowa melodia zależy od nas”. Na lekcjach omówiono tematykę Celów Zrównoważonego Rozwoju, a w szczególności zagadnienia dotyczące odpowiedzialności konsumpcyjnej i produkcji, działań w dziedzinie klimatu oraz problematykę nierówności. Jednym z omawianych tematów był również ten dotyczący tajemnicy naszych smartfonów oraz nierówności Globalnego Południa i Globalnej Północy.

Najstarsi uczniowie podobnie jak ich młodsi koledzy zmierzyli się z tematyką zmian klimatycznych. Omówili zagrożenia i problemy jakie niesie za sobą degradacja środowiska naturalnego. Podczas burzy mózgów i wspólnej debaty sporządzili mapę myśli dotyczącą największych współczesnych niebezpieczeństw dla naszej Planety takich jak: bierność ekologiczna, codzienne zaniedbania ekologiczne, obojętność na los planety, brak odpowiedniej edukacji ekologicznej i obywatelskiej oraz niechęć do zmian. Uczniowie wysłuchali również przemówienia Grety Thunberg z 2018 roku, wygłoszonego podczas Szczytu Klimatycznego ONZ w Katowicach.

Tydzień Edukacji Globalnej, choć poruszał niełatwe dla dzieci tematy, owocował wieloma pomysłami, które realnie mogą mieć wpływ na naszą planetę. Uświadomił uczniom, że to MY musimy działać, bo tylko działanie może przyczynić się do realnych zmian. TEG  wpłynął na sposób patrzenia na sprawczość działań jednostki, bo tak jak wielki ocean składa się z maleńkich kropel wody, tak i ludzie na świecie i ich małe działania mogą uratować NASZĄ PLANETĘ!

 

 tekst: Mirella Nowak oraz nauczyciele szkoły 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej